مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20675 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً بفرماييد علت اجابت نشدن يا تأخير در استجابت دعاها چيست؟ علتهاي انساني و حكمتهاي الهي آن كدام است؟ آيا ممكن است يكي از علتها، سحر و جادو باشد؟ در اين صورت، آيا دعا و نمازي براي بطلان سحر هست؟

خداوند متعال بر اساس وعدهاي كه در قرآن داده است، دعاي دعاكننده را مورد اجابت خويش قرار ميدهد: ادْعُونِيَّ أَسْتَجِبْ لَكُم(غافر،60) ليكن استجابت هر دعا به حسب نوع دعا و دعاكننده متفاوت است.

امّا تأخير دعا، ممكن است به خاطر وجود موانع و يا عدم شرايط لازم باشد.

برخي از موانع استجابت دعا عبارتند از:

1. تكذيب آيات الهي; (فرقان، 77); 2. نشناختن خداوند و ادا نكردن حق او; 3. ناسپاسي در برابر نعمتهاي الهي; 4. در نظر داشتن عيبهاي مردم; 5. دوست شدن با شيطان; 6. طلب نكردن از خدا; 7. معصيت الهي و...(اصول كافي، كليني;، ج 2، ص 479، دارالتعارف للمطبوعات.)

برخي شرايط استجابت دعا يا به تأخير نيفتادن آن عبارتند از:

1. رعايت خصوصياتي به هنگام دعا كردن; از جمله: حمد خدا، ياد نعمت او، شكر او، درود بر پيامبر9، يادآوري گناهان، توبه.(تفسير برهان، علامه سيدهاشم حسيني بحراني، ج 3، ص 766، مؤسسة بعثت.)

2. اعمال صالح ناشي از ايمان; كه محور اصلي پذيرش دعاست. (آلعمران، 190 ـ 194)

3. شناخت خدا، شتشوي قلب و دل، جلب رضايت او و توجه كامل به هنگام دعا.

4. مضطّر بودن واقعي; حتي در حالت عادي. (نمل، 62)

5. دعا توأم با تضرع و مخفيانه بودن. (اعراف، 55)

6. اصرار در دعا، نام بردن چيز مورد نظر، در نظر گرفتن اوقات مخصوص، گريه كردن، هر چند كم باشد، براي همه مؤمنان دعا كردن.(ر.ك: اصول كافي، كليني;، ترجمه سيدهاشم رسولي، كتابالدعا، ج 4، ص 210 ـ 253، دفتر فرهنگ اهل بيت.)

در اين زمينه از مجموع آيات و روايات به چند نتيجه كلي ميتوان دست يافت:

1. خداوند مهربان وعده داده است، در صورتي كه بندهاش چيزي از او بخواهد، اجابت نمايد و قطعاً خُلف وعده نميكند: وَ مَنْ أَوْفَيَ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ. (توبه، 111)

2. خداوند به اقتضاي سلطنت و قدرتي كه بر قلب انسان دارد، وَاعْلَمُوَّاْ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ; (انفال، 24) و بدانيد كه خداوند بين شخص و دل او حايل ميشود. قادر است هرگونه تصرفي را بدون هيچ مانعي، اِعمال نموده، دعاي بندهاش را اجابت نمايد; امّا در عين حال، اجابت، مشروط است.

3. هدف از دعا كردن يا صرفاً تقرب به درگاه الهي و يا برآورده شدن حوايج مادي و معنوي است.

4. استجابت دعا، دو حالت دارد: 1. در اسرع وقت اجابت ميشود; 2. با تأخير اجابت ميشود. در اين صورت نيز يا در دنيا و يا در آخرت است. تأخير در دنيا، زود هنگام و يا دير هنگام است.

صورت اول: در جايي است كه، تمامِ شرايط، موجود، موانع، مفقود باشد.

صورت دوم: تأخير در دنيا، چه زود و چه دير هنگام، ممكن است به خاطر چند امر باشد:

1. حكمت الهي كه ما نميدانيم: وَءَاتَـئَكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ; (ابراهيم، 34) و قسمتي از آنچه از او خواسته بود، به شما داد.; 2. احتمال دارد سود آنچه بعداً اعطا ميشود، بيشتر از آنچه فعلاً تقاضا شده است، باشد; 3. تأخير دعا تا آخرت ممكن است به خاطر اهتمام مؤمن به دينش باشد تا در صورت اجابت در دنيا دينش تباه نگردد; 4. ممكن است به خاطر اين باشد كه خدا دوست دارد صداي بندهاش را بيشتر بشنود تا ثواب بيشتري به او بدهد; 6. تأخير، چه در دنيا و چه در آخرت، ممكن است به خاطر آزمايش باشد.

تذكر: موارد ذكر شده، همة آنچه در قرآن و روايات دربارة دعا آمده، نيست; بلكه مباحث مهم در اصل پرسش است.(ر.ك: الميزان، ترجمة استاد مصباح يزدي، ج 2، ص 39 ـ 57، بنياد علمي و فكري علامه طباطبايي;.)

در مورد اين كه آياسحر و جادو مانع برآوردن حاجات و استجابت دعا شود، هرگز چنين نيست. قدرت دعا و توسل به اهلبيت از هر سحر و جادويي بالاتر است. در روايت است كه دعا، قضاي حتمي الهي را تغيير ميدهد.(ر.ك: اصول كافي، ثقة الاسلام كليني، ج 2، ص 469، دارالكتب الاسلامية.)

البته ممكن است كسي را سحر و جادو كنند; اگر چنين شد، دعاهايي براي برطرف كردن سحر نقل كردهاند، ولي نمازي يافت نشد، در مورد دعا به حاشيه مفايتح الجنان مراجعه كنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.